Bekijk profielpagina

De Circulaire #45: de toekomst van de journalistiek 🗞🔮

Revue
 
Ja hoi. Eindelijk weer eens gewoon een nieuwsbrief vanuit ons fijne vaderland in plaats van verre oor
 
1 mei · Editie #45 · Bekijk online
De Circulaire
Ja hoi. Eindelijk weer eens gewoon een nieuwsbrief vanuit ons fijne vaderland in plaats van verre oorden. Maar u ontkomt er niet aan dat ik u toch fijntjes ga vertellen wat ik daar allemaal heb uitgespookt. En u mag zelfs aan mij laten weten hoeveel vertrouwen u eigenlijk heeft in de media. Maar gelukkig zijn er ook gewoon kattengifjes (ééntje). 
Nota bene: De Circulaire zit nu op 498 lezers. Lezer 500 mag zich verheugen op een gezellig onderhoud met de hoofdredacteur!

Wat ik zoal heb geleerd door een week in Austin te zijn
Ik was dus een week in Austin (Texas) op een conferentie over online journalistiek: de ISOJ. Ik was er met Hackastory en we organiseerden een hackathon. In 30 seconden zag dat er zo uit:
Maar er was dus ook nog een conferentie. Er was nogal veel te horen en te zien, dus ik heb het proberen samen te vatten in een handig lijstje met bullet points. De twee complete dagen zijn trouwens ook helemaal terug te kijken op de site van de ISOJ.
Here we go:
  • Axios is een nieuwe site van Jim VandeHei (een van de twee oprichters van Politico) die dit jaar live ging. Een slim trucje wat ze doen: als je op mobiel aan het scrollen bent zie je korte artikelen in plaats van tegels met een kop. Als je dan onderaan dat artikel komt zie je een knop met ‘Keep reading’ en het aantal woorden wat er nog over is. Slim!
  • PolitiFact checkt nu ook fake news (spoiler: het meeste klopt niet).
  • Over factchecks wordt wel eens gezegd dat ze mensen vooral in hun eigen (foute) gelijk bevestigen. Daar is zelfs onderzoek naar gedaan. Maar nieuw onderzoek laat iets anders zien: er is geen ‘terugslag-effect’ door factchecking.
  • Deze conferentie ging over 'online journalism’ maar het grootste deel van de sprekers is niet alleen maar verantwoordelijk voor digitaal. Het zijn vaak de hoofdredacteuren, uitgevers, etcetera. Ik zou zeggen: online journalistiek is journalistiek geworden.
  • Niet journalistiek, wel interessant: 8% van de Amerikaanse huishoudens heeft geen bankrekening, omdat ze bijvoorbeeld te weinig geld hebben om er op te zetten. In Nederland is het tegenwoordig onmogelijk om zonder bankrekening te leven.
  • Als je een beetje op de hoogte blijft van wat er gaande is in de online journalistiek, bijvoorbeeld via Niemanlab of Elger’s nieuwsbrief, hoor je op zo'n conferentie geen hele grote nieuwe inzichten. 
  • Het ging veel over bots. Maar als je het hebt over 'bots’ kun je het op z'n minst over drie verschillende dingen hebben:
    • Computerprogramma’s die automatisch antwoorden geven via instant messaging, zoals WhatsApp of Facebook Messenger. De Feels Bot van de Washington Post, bijvoorbeeld, die 30 dagen voor de Amerikaanse verkiezingen vroeg hoe je je voelde (het heeft niet geholpen).
    • Computerprogramma’s die dingen automatiseren, en dat hoeft niet per sé via instant messaging. Bijvoorbeeld een interne Slackbot die een bericht plaatst als een post viraal gaat. Of een audiobot voor audio assistants zoals Google Home of Amazon’s Alexa. 
    • Mensen die via instant messaging berichtjes sturen. Bij de New York Times hadden ze een echt mens die 70 appjes verstuurde tijdens de spelen in Rio, en 30.000 berichtjes terug kreeg. Hij kon er slechts 1.300 van beantwoorden. 
  • Twee futuristische ontwikkelingen: AxonVR heeft een pak waarmee je virtual reality kan voelen en met videogrammetry kun je een 3d-model maken door alleen maar een filmpje te maken van een object.
  • AJ+ (de Amerikaanse tak van Al Jazeera) had een slicke presentatie over de video’s die ze op Facebook zetten. Ze proberen alles uit (ik zag een slide met minstens 30 gekke ideeën). Veel ideeën voor hun videos komen via berichtjes van lezers. Ze hebben een 3 second rule: binnen die tijd moet het interessant zijn.
  • China heeft ontzettend veel videogebruikers (meer dan 500 miljoen Chinezen bekijken regelmatig video’s op hun telefoon), maar er is geen dominant platform. De reden: de meeste Westerse diensten zoals YouTube zijn geblokkeerd. Er zijn minstens 8 grote platforms, en er zijn maar liefst 80 apps voor live video. Heel specifiek ook: BiliBili is er alleen voor gamers en nerds, andere sites zijn er voor immigranten, of hebben alleen celebrities. Door die fragmentering is het lastig om daar als nieuwsmerk tussen te komen. Bij reportages wordt vaak gebruik gemaakt van veel amateurmateriaal, daarna komen pas de professionele journalisten. En video’s worden op een zeer creatieve manier van teksten voorzien.
  • Een goed voorbeeld van een 360-fotografie-met-audio-project: de sloppen van Karachi in Pakistan
  • The Daily, de geweldige dagelijkse podcast van de New York Times, wordt een dag eerder gemaakt door 5 vaste krachten. De muziek is specifiek voor de podcast gemaakt. 
  • Melissa Bell (uitgeefster Vox Media) gaf een bevlogen verhaal over hoe alles niet 'fine’ is en dat het '360-graden panorama van alle ellende in de wereld’ mensen cynisch maakt. Over hun strategie:
    • Vox Media heeft een eigen advertentienetwerk met de naam Concert.
    • De cards waar ze oorspronkelijk mee bekend raakten zijn uit de gratie: ze zetten nu veel meer in op video explainers.
    • Die explainers worden ook hergebruikt: hun Syrië-explainer werd recentelijk uitgebreid met 2 minuten extra video. Die versie is toen nog eens 15 miljoen keer bekeken. 
    • Hoe zou Bell een legacy nieuwsmerk oplappen? Heel erg digital first: iedereen is verantwoordelijk voor nieuws, er is alleen nog een klein teampje puur voor de krant. 
    • Mediaprofessor Jeff Jarvis, moderator van deze sessie, ziet een enorm vacuüm voor een mediabedrijf dat de conservatieve kant bedient en niet Fox News is (ergo: door Rupert Murdoch betaald wordt). 
  • Hoe verdien je geld als journalistieke onderneming? Spirited Media denkt dat het geld niet zit in advertenties of abonnementen maar in evenementen. 65% van hun inkomsten komt daar vandaan. In 2017 deden ze er 100. Aan wat voor events kun je dan denken? Movie nights, bierproeverijen, evenementen rond grote nieuws en sportevenementen, speurtochten, braderieën (nee echt) en “Who’s Next” galas, waarin jonge startups en afgestudeerden kunnen netwerken.
  • Het Spaanse El Diario heeft een interessant business model: ze hebben donateurs die €60 per jaar betalen. Een beetje zoals De Correspondent, maar dan zonder paywall. Donateurs lezen advertentievrij, krijgen een paar keer per jaar een papieren magazine en zijn deel van een exclusief Telegram-groepje. Voor hun donateurs hebben ze een speciaal CRM gebouwd.
  • SembraMedia verzamelt alle Spaanstalige initiatieven op het gebied van digitale media.
  • Vrijheid van de media in moeilijke landen (dit was een heel interessant panel):
    • Confidencial in Nicaragua werd door president Ortega 'de zonen van Goebbels’ genoemd. Hun kantoor werd in 2008 schoongeveegd door de autoriteiten. In Nicaragua is House of Cards realiteit: de vice-president is de vrouw van Ortega. 
    • In Servië zit Krik. Scoops van hen: de minister van gezondheid heeft ooit iemand vermoord (!) en de burgemeester van Belgrado liet een halve straat bulldozeren zodat Arabische prinsen er een parkeergarage konden neerzetten. Beide verhalen haalden nauwelijks andere nieuwskanalen. De hoofdredacteur van Krik werd vervolgens slachtoffer van meerdere smeercampagnes in Informer, het grootste blad van Servië, zoals dat hij een BDSM-liefhebberij zou hebben en zou samenwerken met de Franse geheime dienst. De directrice van een anticorruptieorganisatie kwam op de voorpagina met een verhaal dat er een seksfilmpje van haar zou zijn waarin ze het met haar honden doet. Fun fact: Servië is serieus bezig om deel te worden van de Europese Unie.
    • Ivan Kolpakov, hoofdredacteur van Meduza in Rusland, heeft een pervers genoegen om te zien hoe het nu gaat in Amerika. Hij ziet journalisten als de clowns in het circus. Meduza doet veel nieuwsgames, zoals quizzen, testjes en een Super Mario-kloon met de naam Super Putin Bros. Comments noemt hij ’people writing shit under your article’. Hij is een grotere fan van Snapchat, want dan is het tenminste weg na 24 uur.
    • Martín Pallares uit Ecuador maakt een fraaie vergelijking tussen journalistiek bedrijven in autoritaire landen en schaken: het is alsof iemand de hele tijd je stukken van het bord afgooit. Zijn 4Pelegatos maakte de Mashimachine waarmee je president Correa willekeurige zinnen kan laten uitspreken. 
    • In Azië zit Hong Kong Free Press, wat volledig wordt betaald door donateurs via FringeBacker. Ze doen het allemaal met $15.000 per maand. Mensen die heel veel doneren krijgen een rondleiding door de redactie.
  • Dit dingetje van Vox onder hun artikelen is heel slim:
Dat was het wel zo'n beetje.
Vertrouw mij en vul een enquête in
Zo'n duffe stockfoto die bij zo'n onderwerp hoort
Het belangrijkste onderwerp van de conferentie was misschien wel het dalende vertrouwen in de media. Volgens een onderzoek van het Pew Research Center heeft maar een derde van de Amerikanen vertrouwen in de media. In Nederland is dat percentage iets hoger, maar nog steeds maar een kleine meerderheid.
Dus ik vroeg mij af: hoe zit dat eigenlijk onder Circulaire-lezers? Ik heb een hele korte enquête (vijf vragen), dus vul ’m hier in.
De beste linkjes
Met deze editie een rubricering lichtelijk geïnspireerd op The Human Condition van Hannah Arendt, die al sinds jaar en dag meegaat op al mijn reizen (en waarin ik nog nooit verder ben gekomen dan pagina 20).
Werk (wat we maken)
Handelen (wat we overbrengen)
Arbeid (hoe we leven)
De beste gifjes
Zoals altijd gecureerd door de immer charmante Lotte Belice (tevens kritisch eerste lezer van deze nieuwsbrief).
Dit is een Houdini-hond:
Draken zijn de nieuwe katten (voor katten)
Capibara’s geven geen fuck
Dat was het! Maandag 15 mei, dan verschijnt De Circulaire #46 met een diepte-interview met lid #500, de resultaten van de media-enquête (die heeft u toch al ingevuld?) en geen belachelijk lange stukjes over wat ik in het buitenland heb meegemaakt.
U kunt mij trouwens ook heel simpel laten weten wat u van deze nieuwsbrief vond: klik beneden op de duimpjes omhoog of omlaag.
Doeg!
Hoe vond je deze editie?
Thumbs up 1ae5a7bdfcd3220e2b376aa0c1607bc5edaba758e5dd83b482d03965219a220b Thumbs down e13779fa29e2935b47488fb8f82977fedcf689a0cc0cc3c19fa3c6bb14d1493b
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door De Circulaire met Revue.