Bekijk profielpagina

De Circulaire #116: de verjaardagseditie 🎉

Revue
 
Hallo! Precies zevenendertig jaar geleden werd ik op een hete middag geboren in het mooie Nijmegen. E
 
15 juni · Editie #116 · Bekijk online
De Circulaire
Hallo! Precies zevenendertig jaar geleden werd ik op een hete middag geboren in het mooie Nijmegen. En al zeker een jaar of zeventien belt mijn moeder me jaarlijks op om me daar aan te herinneren.
En niet alleen ík ben jarig. Morgen is het precies vijf jaar geleden dat de allereerste editie van De Circulaire verscheen. Ik schreef toen dat ik deze nieuwsbrief waarschijnlijk net zo lang zou volhouden als mijn lessen aikido (één keer), maar inmiddels leest u de honderdzestiende editie. Zo lang ben ik zelfs nog nooit ergens in dienst geweest (waarschuwing voor potentiële werkgevers).
U leest in deze nieuwsbrief hoe het gaat met mijn coronadetector gebaseerd op Teletekstpagina 101, in welke musea ik ben geweest (het kan weer!) en uiteraard een aantal briljante gifjes.
Veel plezier met deze Circulaire!

De Teletekst-coronadetector
Ik heb hier al eens eerder geschreven over mijn definitie van het einde van de coronacrisis: als dat blokje weg is van Teletekstpagina 101. Om die reden maak ik sinds 11 mei twee keer per dag (om 6.00 en 18.00) screenshots van die pagina.
Het kopje is nog niet weg, maar ik kan u na een maand screenshots maken wel de volgende spannende veldobservaties melden:
  • Woensdag 20 mei was de dag met het meeste coronanieuws, toen er ’s avonds acht corona-gerelateerde koppen waren.
  • Zaterdag 6 juni verplaatste het coronablokje voor het eerst van de bovenkant naar de onderkant van de pagina. Die dag waren er ook slechts drie corona-nieuwsberichten.
Mediadieet
Ik was de afgelopen week eindelijk weer eens in een museum (drie keer zelfs!). Een beetje onwennig was het, met ontsmettingspalen, vastgestelde routes en anderhalvemeterdansjes. Maar toch! Ik was héél blij om eindelijk weer eens een ander uitje te hebben dan de supermarkt.
  • ✏️Picasso & Matisse. Beauty is a line (Rijksmuseum Twenthe, Enschede). Dubbeltentoonstelling over de lijn in de beeldende kunst met veel tekeningen en werken van deze twee grootheden. Ik denk dat ik de tekeningen van Picasso soms nog mooier vind dan zijn schilderijen: ze zijn elegant en krachtig met weinig. Nog tot 13 september. (★★★☆)
  • 🎨Jan Mankes, De werkelijkheid niet (Museum MORE, Gorssel). Kleine tentoonstelling met 35 werken van de vroeg gestorven Mankes (1889-1920). Mankes maakte spookachtige, sfeervolle schilderijen, een beetje in de geest van Jan Toorop en Caspar David Friedrich. Bijzonder, omdat er veel werken uit privé-collecties worden getoond, die anders niet te zien zijn. Goede ijsjes trouwens tegenover het museum. Tot 25 oktober. (★★★☆)
  • 🗿Caravaggio-Bernini. Barok in Rome (Rijkmuseum Amsterdam). Tentoonstelling over de opkomst van de Barok in Rome, met schilderijen van Caravaggio en de sculpturen van Bernini. Mooi werk, maar de kleine volgepropte zalen van de Philipsvleugel zijn niet ingericht voor deze coronatijd. Je bent meer bezig met andere bezoekers te ontwijken dan met het werk. Neem een mondkapje mee of ga lekker naar de andere zalen waar wél genoeg ruimte is. Tot 13 september. (★★☆☆)
  • 👚Making an Opera. Achtdelige podcastserie van Stef Visjager waarin je een kijkje neemt achter de schermen van de opera Ritratto. Met een bittere afloop, want de première op 13 maart ging niet door vanwege de coronamaatregelen. Een fascinerend inkijkje in deze aparte wereld, maar je krijgt het gevoel (wellicht door het rare einde) dat de laatste paar afleveringen wat haastig zijn afgemonteerd. Ik miste ook een hoofdpersoon: iets meer focus zou goed zijn geweest. (★★★☆)
17 linkjes
  • Parallel aan de Jodenbreestraat in Amsterdam lag vroeger nóg een straat: de Joden Houttuinen, een sloppenwijk. In de oorlog werden er negen Joodse woningen onteigend, in de jaren zestig werd de buurt gesloopt. Mijn oud-collega’s van Pointer maakten er een prachtige visuele productie over.
  • CGP Grey legt uit hoe het business model van piraterij werkt, voor zowel kapiteins als voor kwartiermakers.
  • Donald Trump schrijft constant dingen op Twitter en Facebook die de regels van die platforms overtreden, maar zijn account wordt er nooit voor geblokkeerd. Dus wat zou er gebeuren als iemand al zijn berichten letterlijk zou overnemen? Je raadt het al: die accounts werden natuurlijk wél geblokkeerd.
  • Astrid Poot betoogt dat gebruikers veel meer invloed moeten hebben op wat technologiebedrijven voor ons bouwen, iets wat haar moeder wél heel goed snapt.
  • Jezus is in de Krim geboren in de 12de eeuw. Rome werd gesticht in 1380. De Hagia Sophia is de Tempel van Salomo. Allemaal ideeën van een populaire Russische samenzweringstheorie waar zelfs Garry Kasparov in gelooft.
  • Vijf jaar geleden stond dit stuk ook al in De Circulaire (editie #5), maar het is nu relevanter dan ooit: hoe het is om niet wit te zijn.
De beste gifjes
De chef kattengifjes heeft de afgelopen week op een korte vakantie in eigen land een 1000-delige puzzel van matige kwaliteit proberen op te lossen en dat is nét niet gelukt. Toch bewonder ik haar geduld (zij noemt het koppigheid) en ben ik blij dat ze tussen het puzzelen ook nog tijd had om deze geweldige selectie kattengifjes te cureren!
In de eindeloze serie “katten zijn klootzakken” is hier weer een fraaie aflevering.
En hier een nieuwe aflevering van “baasje houdt zijn hond voor het lapje”
En een aflevering van “waarom je als kat nooit je baasje moet vertrouwen (als hij je roomijs voert)”
En dat was deze aflevering van “tweewekelijkse nieuwsbrieven geschreven door Hay Kranen”!
Ik hoop een aantal van u morgenavond om 19.30 te zien bij de eerste digitale Circulaire pubquizbingo. U kunt zich daar trouwens nog steeds voor inschrijven als u snel bent. Reageer vòòr morgenmiddag 16 juni 13.00 op deze mail.
De rest zie ik graag over twee weken, als er weer een verse Circulaire in uw mailbox verschijnt.
Tot dan!
Hoe vond je deze editie?
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Hay Kranen met Revue.